Esittelyssä HUB logistics Puolan uusi toimitusjohtaja

Przemyslaw Pietak otti vastuun HUBin Puolan operaatioista 1.8.2018 alkaen.

Pietakilla on yhteensä 15 vuoden kokemus erilaisista työtehtävistä logistiikan ja toimitusketjujen parissa. Hän on työskennellyt muun muassa hollantilaisen olutjätti Heinekenin ja saksalaislähtöisen konsulttifirma Roland Bergerin palkkalistoilla. Pietakin viimeisin työkokemus on CEVA Logisticsilta, jossa hän vastasi Puolan lisäksi seitsemän muun itä-Euroopan maan logistiikkatoimintojen kehityksestä.

Yhdeksän CEVAlla vietetyn vuoden jälkeen häntä alkoi kiinnostaa uusi työmahdollisuus suomalaisessa kasvuyrityksessä.

– HUB logisticsissa huomioni herätti sen ainutlaatuinen sekoitus toimitusketjujen konsultointia sekä sisälogistiikan palveluja. HUB yhdistää nämä kaksi osa-aluetta saumattomasti, kun taas Puolassa yritykset keskittyvät yleensä vain toiseen näistä.

Ensivaikutelmat HUBin toiminnasta tekivät Pietakiin suuren vaikutuksen. Hän näkee toimintamme innovatiivisena ja teknologisesti edistyksellisenä. Näistä ominaisuuksista hän käytti esimerkkinä Hakkilan automaattivarastoa, jollaista hän ei ole nähnyt Puolassa millään 3PL-yrityksellä.

– Kulttuurinne ja tapanne toimia tuntuu erittäin suoraviivaiselta. HUB logistics vaikuttaa minusta enemmän suurelta perheeltä kuin yritysorganisaatiolta. Odotan innolla pääseväni tekemään yhteistyötä yksiköittemme välillä.

HUB ja logistiikan megatrendit

Logistiikka on murroksessa. Siksi tämä on Pietakin mukaan juuri oikea aika työskennellä alalla. Kasvava kysyntä, muuttuvat asiakastottumukset sekä kehittyvä teknologia muokkaavat varastoja ja niiden vaatimuksia. Suurten verkkokauppojen vyöryminen Euroopan markkinoille kiihdyttää murrosta entisestään.

– Amazonin ja Alibaban kaltaiset yritykset osoittavat toiminnallaan, että toimitusketjujen optimointi on hyvä tapa luoda parempi kilpailuasema nykyisessä markkinatilanteessa. Logistiikka ja toimitusketjut eivät ole enää erillinen osa toimintaa, vaan niistä on tullut strateginen erottaja yritysten välille. Siksi HUB voi todella auttaa asiakkaitaan menestymään.

Logistiikka-alan tulevaisuutta tulevat hallitsemaan automaation, robottien, lennokkien, tekoälyn sekä 3D-tulostuksen kaltaiset ratkaisut. Niiden käyttöönottoa Pietak odottaa innolla. Hän uskoo vahvasti HUBin kykyyn ratsastaa muutoksen aallonharjalla.

– Mielestäni meillä on mahtavat edellytykset laajentua sekä Suomessa että Puolassa. HUBilla on potentiaalia kasvaa vaikka koko Euroopan laajuiseksi toimijaksi! Toivon etteivät innovaatiot olisi meille vain jotain sanomalehdistä luettua, vaan sen sijaan kilpailijamme saisivat lukea uutisia HUBista näiden uusien työkalujen ensimmäisenä käyttäjänä.

Pietak ryhtyy luomaan kotimaahansa Suomessa näkemäänsä edelläkävijyyden kulttuuria. Matka on toki aloitettava pieni askel kerrallaan.

– Meidän on ensin arvioitava nykyinen operaatiotamme ja pohtia tapoja parantaa sitä. Ensin on korvata asiakkaamme WMS-järjestelmä omallamme ja miettiä vasta sitten automaation kaltaisia tehostamiskeinoja.

HUman Business

Kaikista teknologisista innovaatioista huolimatta Pietakin ajatusmaailman kulmakivenä toimii idea ihmisten ja heidän välisten suhteiden tärkeydestä yritysmaailmassa. Siksi termi B2B, eli business to business, ei miellytä häntä. Pietakista osuvampi muoto olisi H2H, human to human.

– Eiväthän yritykset itsessään tee asioita! Kaikki toiminta perustuu yksilöihin ja heidän välisiin suhteisiinsa!

– HUB-nimessämme on kolme kirjainta. Minä itse haluan kuvitella sen olevan lyhenne sanoista HUman Business. Toivon kilpailijoidemmekin ajattelevan näin yrityksestämme. Olemmehan kaikki loppujen lopuksi ihmisiä.