EmailTämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Puhelin +358 29 080 0600
LinkedIn Twitter Vimeo Facebook

Who do you think you are?

blogikuva

"Who do you think you are", kysyi Bruce Oreck meiltä yllättäen? Tällaisen kysymyksen kohdatessamme me suomalaiset usein nöyrrymme ja vaivaannumme. Katse hakeutuu kengän kärkiin, hartiat kohoaa ylös, ryhti latistuu ja yritämme keinolla millä hyvänsä muuttua näkymättömiksi. Jaa että minäkö, kuka minä luulen olevani? Hetken takelleltuamme ymmärsin, että kaikessa kamaluudessaan juuri se kysymys pakotti meidät läsnäolijat käsittelemään meille ominaisia opittuja yleistyksiä ja turhia vaatimattomuuksia. Se pakotti meidät toteamaan, että itse asiassa me olemme vaikka mitä. Vielä kun osaisimme pukea sen sanoiksi.

Bruce Oreckilla on vankka näkemys suomalaisuudesta, ja siitä miten valtavaa roolia tarinan kerronta pelaa niin tänään kuin tulevaisuudessakin. Turha vaatimattomuus ei kaunista ketään. Ken tarinansa kertoo, sen muut kuulee. Meitä HUBilaisia oli tilaisuudessa paikalla viitisentoista ja meille jokaiselle oli kuulemamme ja kokemamme jälkeen kirkkaan selkeää se, että meillä on oltava tähän kysymykseen vastaus ja sen on tultava kuin tykin suusta. Se on palvelubusineksessa pysymisen ehdoton edellytys. Meidän on ymmärrettävä ja tiedostettava olemassaolomme merkitys. HUB ei ole ”vain” logistiikkayritys, se on joukko upeita osaavia ihmisiä, jotka varmistavat työllään asiakasyrityksen toimintojen sujuvuuden vähintäänkin sovittujen vastuiden osalta – yleensä jopa ylittäen asiakkaan odotukset. Yksilönä HUBilaisen on tunnettava itsensä, uskottava itseensä ja luotettava omiin taitoihinsa, vain niin hänestä tulee osa kokonaisuutta – osa menestystarinaa.

Minulta kysytään usein miten HUB on pystynyt kasvamaan näinkin perinteisellä alalla. Olemme yksinkertaisesti onnistuneet löytämään erilaisen tavan toimia kannattavasti kapeakatteisella toimialallamme. HUBilla sisäisesti taas aika ajoin hämmästyttää se, mistä kumpuaa se hyvä ja ahkera työilmapiiri? Meillä kaikilla on kädet täynnä töitä, mutta ne tehdään innostuneesti ja sitoutuneesti. Yksiselitteistä vastausta tähän ei ole, mutta varmasti asiaan vaikuttaa meillä vallitseva yksilön ja yhteisön arvostus, joka on myös yksi yritysarvomme. Muutoksen hyväksyminen ja jatkuvan kehityksen ymmärtäminen ovat edellytyksiä ja ominaisuuksia, jotka henkilökuntamme on omaksunut ja joita asiakkaat arvostavat. Asiakaslupauksen pitäminen on vastuuhenkilön henkilökohtainen lupaus asiakkaalle, se vaatii meiltä rautaisen otteen tarjottuun palveluun ja organisaation toimintaan. Näkyvät työn tulokset ja vastuulliset tehtävät varmistavat työn mielekkyyden ja palkitsevuuden tekijälleen. Näkyvät tulokset, vastuun kantaminen ja muutoksiin reagointi ovat asiakkaidemme suuntaan parhaat osoitukset ostopäätöksen onnistumisesta. Vielä kun yhdessä asiakkaamme kanssa huomioimme heidän tarjoaman tuotteen ja/tai palvelun loppuasiakkaille (win-win-win), alamme olla hyvin lähellä vastausta siihen keitä oikein olemme. Yksilöinä ja yhtiönä.


Aarno Törmälä

Kirjoittaja on HUB logisticsin hallituksen puheenjohtaja